Ha ki lett véve az elosztó

LadaCross - Lada Műszaki Tuning írások


Ha ki lett véve az elosztó és nem tudjuk, mi volt a kivétel előtti helyzete, akkor sincs dráma, a tennivalók a következők, a sorrend fontos!:

1. Főtengely megfelelő helyzetbe forgatása
Az első henger sűrítési üteméhez kell forgatni egészen addig, míg a főtengely ékszíjtárcsáján lévő jel (bemarás) és a vezérmű hajtás ház fedelén lévő 3 jel (kidomborodás) közül a középső (5 fokos előgyújtás jel) egy vonalba nem kerül. Vigyázat, a jelek nem csak a sűrítéskor lehetnek egy vonalban, hanem kipufogáskor is!!
alt
Hogy mikor van sűrítés? Amikor a szívó és kipufogószelep zárva van. Meg lehet látni levett szelepfedélnél, esetleg a gyertyanyíláson át csövön keresztül befújva, vagy pl. a nyílást az ujjunkkal befogva és a motort forgatva, kézzel érezve. Ki hogy szeretné:)

2. Elosztó berakása, megfelelő módon.

Berakáskor az elosztó fedelének fülein átmenő képzeletbeli tengelyvonal párhuzamos legyen a motor tengelyvonalával, a rotor (ívátadó szegmensének) vége pedig az elosztófedélen lévő 1-es hengerhez menő érintkezőhöz mutasson.

3. Megszakítóhézag beállítása (később finomítható zárásszögmérővel)
Addig forgatjuk a gyújtáselosztó tengelyét (a motor főtengelyének fordításával), míg a megszakítókalapács érintkezőpogácsái maximálisan elemelkednek egymástól. Az ekkor köztük mért távolság a megszakítóhézag. A megszakító lefogatócsavarjainak fellazításával, hézagmérő segítségével állítsuk be a 0,4mm-es hézagot, majd rögzítsük ismét a csavarokkal a megszakítót..

4. Előgyújtás beállítása (később finomítható stroboszkóppal)

Először is állítsuk vissza az 1. pontnak megfelelő állapotot.
Kössünk egy próbalámpát (kis teljesítményű, pl:12V 3W-os izzót) a megszakító kivezetésére, az izzó másik végét pedig testre.
FIGYELEM! Hall jeladós elosztó esetén TILOS próbalámpázgatni, tönkrevágja a jeladót! Az ellenőrzés megfelelő áramkörrel végezhető el.
A beállítás az elosztó házának forgatásával történik, miután a lefogató 13-as anyát picit fellazítottuk. Tekerjük olyan helyzetbe az elosztóházat, hogy a próbalámpa ne világítson, majd lassan kezdjük el forgatni az elosztót. A gyújtás pillanata az a pont, amikor (az elosztóházat elfordítva) az izzólámpa éppen világítani kezd. Ekkor szakít meg a megszakító érintkező.
Ezzel a gyújtás nagyjából a helyén van. Igényesebbek zárásszögmérő segítségével belőhetik az 55 fok (61%) zárászöget (hátsókerekes lada), valamint stroboszkóppal leellenőrizhetik az előgyújtás valós értékét. Még igényesebbek meg csak elégedetten olvassák, hogy nekik ez már rég a múlté, mert hall jeladós gyújtásuk van, amit nem kell állítgatni  

Gyakorlati fogások:

A csere maga pusztán a 13-as anya leszedéséböl áll, és a kábelek átdugdosásából. Ez semmi! Viszont az új elosztót úgy kell betenni, hogy a gyújtás ugyanoda mutasson (a rotor) mint elötte.
Leszeded az elosztófedelet és félre lógatod. Profik ilyenkor a kábeleket is kihúzgálják, nade akkor tudni kell fejböl a gyújtási sorrendet, meg azt is - ha nincs ráírva a fedélre - hogy melyik kivezetés az egyes hengeré... szóval inkább csak maradjunk annyiban, hogy lógasd félre. Én is így szoktam, mert így nem kell gondolkozni :-)
Nézd meg merre mutat a rotor, de ne a gépházhoz viszoníts (pl "ablakmosó kupak felé"), hanem az elosztóhoz magához! Például berakod 4-esbe a váltót, és addig lökdösöd a kocsit, amíg a rotor mondjuk a vákuumdoboz csövecskéjére mutat. vagy a fedél tájoló-bütykére. Vagy az egyik kis rugós fedél-lefogatóra. Na, most lehet a 13-ast meglazítani, és az egészet kihuzni, a vákuumcsö és az 1-es kábel (megszakító) lekötése után. Óvatosan emeld ki, hátha az "alján maradt" az olajpumpa meghajtó kerék. Ez ne essen a porba! :-)
Ha a kerék is kijött, ejtsd szépen a helyére.
Az új elosztót ugyanúgy állítsd, mint ahogy az előzőt beállítottad: a rotor ugyanúgy álljon a házhoz viszonyítva. Ez a fontos. Ha ezeket összefogod, akkor maga a teljes szerkezet szinte mindegy, hogy merre áll. Illetve majdnem mindegy. Arra kell figyelni, hogy a fedél lefogató rugólemezei szabadon hajlítgathatóak legyenek (a szelepdekli peremében meg tud akadni), illetve hogy a vákuumdoboz oldalra nézzen, ne hátra, mert akkor rövid lehet a vákuumcsö, meg a doboz hozzáér az egyes henger gyertyakábelének szigeteléséhez (dörzsölés, esös idöben zárlat!).
Szóval, visszadugod nagyjából úgy, ahogy volt, és közben végig összefogod egymással a tengelyt és a házat. Mikor bent van, "érintőre" meghúzod a 13-ast. Most még pontosabban állítsd a rotort ugyanoda ahol az előző esetben volt.
Persze ekkor már nem a rotort tekergeted, hisz az a tengelyen van, és az már fixen áll. ilyenkor az elosztó házát lehet tekergetni a rotor (tengely) körül. A kenőfilcet érdemes megzsírozni. A könyv olajzást mond, de a trükk a zsír.

Az olaj az azért nem jó, mert magától is jön lentről a karternyomás okán, a permet meg beterít az alacsony feszültségű térben mindent. Elektronika + megszakító esetén olajban tud tocsogni a megszakító, gyengül és elmászik a gyújtás. Az ilyen olajos megszakítót tisztítás kedvéért még 1 kicsit megcsiszolva aztán holtbiztos, hogy nem indul. Benzines ruhával kell folyton törölgetni, es imádkozni neki :-)

Most felmegy a vákuumcső és az 1-es kábel (vagyis a megszakító jele), majd a nagyfesz kábelek is a félrelógatott fedélről az új fedélbe (valószínűleg kiadja magát).
Indításpróba! Ha azonnal indul, és nem veszel észre semmi eltérést, hagyd úgy. Ha döcögve jár, akkor VIGYÁZZ lehet hogy a gyújtás jó helyen van, csak kihűlt a motorod szerelés közben, és most egyszerűen szivató nélküli tüneteket mutat. Én már ennek bedőltem egy párszor, azt hittem rossz a gyújtás, közben csak hideg volt a motor!
Ha meleg motornál sem jó, akkor lehet a gyújtással játszani. Járó motor mellett 13-as picit fellazít, utána icipicit elfordítod az elosztót. Óramutatóval egyező irányban az előgyujtás azaz "a fok" csökken, ellenkezŐ irányban növekedik.
alt
Általában ha "adsz neki", azaz órával ellenkezőleg tekered, akkor kisimul a rossz alapjárat. Ha mégsem, esetleg le is áll, akkor meg a másik irányba kell tekerni, ez evidens. De nem túl nagy tartományban persze.
alt
Utána menetpróba. ha 4-esben kis gázra becsörög, akkor túl sok a gyújtás, vissza kell venni (óramutatóval egyező irányban).
Ha nagyjából jó, de csak nagyjából, akkor arra kell elkészülnöd, hogy a hidegindítás lehet hogy másnap reggel nem lesz olyan zökkenőmentes mint eddig. Ha nem tudtad jól beállítani, vidd el egy zöldkártyás műhelybe. Bár én jobb szeretem csörgéshatárra állítani, mint "adott fokra", ugyanis ekkor kapod a legnagyobb motorerőt. Legalábbis eddigi tapasztalataim alapján.
alt
A fenti "adok neki gyújtást" és "picit visszaveszek" ez olyan kismértékű, hogy szemmel alig látni. Ahol kb. jó a gyújtásod, ott egy filccel jelöld össze a blokkot az elosztóval. Ha ennél a jelölésnél nézed, akkor -azt véve, hogy nagyjából működik a motorod- 2-3 milliméteren belül kell játszani. Ez a pár milliméter jó pár fokot jelent! Amikor már csak a csörgést kell elmulasztanod, akkor lehet hogy a filccel húzott vonalad vastagságának(!) megfelelő tekerés már elég is lesz. Ez nem is tekerés, inkább azt javaslom hogy picit lazított anya mellett egy csavarhuzó nyelével kocogtasd picit a vákuumdobozt, és ha megmoccant az elosztó, már jó is lesz. ez is pár fokot jelentett!

Új Fényképalbum

No categories found

Időjárás

Viharsarokring

Viharsarok Ring Bemutatkozik.

Több mint négy éve lelkes kis csapatunk nagy fába vágta fejszéjét, autócross és quad versenyek rendezésére alkalmas pályát hoz létre Pusztaottlakán a Dragán major területén amely a Viharsarok Ring nevet kapta.

Jelenleg közel 820 méteres pályaszak,  technikás ési gyors szakaszok váltják egymást. Felülete teljes hosszában föld. Széllessége 10 és 14 méterközt, az előzés teljes hosszában biztosított.

Verseny irányítása zárt körablakos buszból történik, pálya mentén védett bírói dombok vannak elhelyezve.

Rajtzsák 15 méter széles alkalmas 3-2-3-2 illetve 3-3-3-as rajtbesorolásra, rajtzsákba való beállásra a rajt előkészítőben készülhetnek a versenyzők. Rajt lámpás indításra. A rajt-cél vonal mentén köridő mérő antenna került beépítésre, amely még tesztelés alatt van.

A Pálya holt tereiben cross motorok és quadok számára ugratók és ügyességi akadályok lettek kialakítva.

Depó területe füves-gyepes, áram és vízvételi lehetőséggel. Versenyzőinknek szervízponyva használata ajánlott.

Portalanítás 50 köbméteres víztározóból kiépített öntöző rendszerrel történik.

Rendezvényeink egészségbiztosítását a Sani-med Trans végzi.

Lovas szakosztály

ViharsarokAMSE az egyesületen belül lovas szakosztályt hozott létre. Új nevünk: Viharsarok Autó-motor és Lovas Sportegyesület.

Szakosztály feladata:  a lovas sportot űző tagjainak versenyekre való felkészítése és a versenyeken való elindulásuk elősegítése. Részt vesznek a Lovas sportot és a hagyományőrző történelmi lovas játékok népszerűsítésében, lovas életvitel megismertetésében.

Céljaink: - a ló szeretetének elterjesztése

- a lovakkal való bánásmód elsajátítása

- az egészséges élet módba lovaglás beilesztése

- lovas sportolók képzése és versenyeztetése. hagyományos " örkénytábori " módszerek alapján. Amelynek alapelve: elől könnyű kéz, hátul stabil ülés.

Ezek mind megtalálhatók  Pusztaottlakán a Viharsarok Ringen.

" Ahhoz, hogy megtudjuk mutatni mire vagyunk képesek, meg kell tanulni egyensúlyban ülni a lovon " (Dallos Gyula mester edző).

Várunk minden érdeklődőt és leendő tagot.

Forrás: Janiga.